Kurs hudební pedagogiky, psychologie, sociologie a metodiky pro učitele ZUŠ a konzervatoří

Náplň kursu

Kurs umožňuje frekventantům získat nejnovější poznatky z hudební pedagogiky, psychologie a sociologie a prohloubit jejich praktické pedagogické dovednosti v oblasti metodiky hry na příslušný nástroj či metodiky zpěvu. Kurs je čtyřsemestrální. Jednotlivé semestry jsou kromě metodologických a teoreticko-pragmatických aspektů příslušných disciplín orientovány i na rozvoj sociálně psychologických a komunikativních dovedností pedagoga v souvislosti s hodnocením výkonů a práce žáka. Během kursu jsou posluchači seznámeni se základy pedagogicko-psychologické diagnostiky a s hlavními aspekty přípravy hudebníka na veřejné vystoupení. V rámci volitelných přednášek a seminářů mají frekventanti možnost rozšířit své vědomosti z oblasti etnomuzikologie, dějin a literatury nástrojů či zpěvu a získat nové praktické dovednosti v kompozičním praktiku, semináři didaktických technik či v semináři věnovaném seřizování a údržbě nástrojů.
Výuka probíhá vždy v pondělí od 9,00 do cca 13,30 dle následujícího učebního plánu:
I.ročník:
Pedagogika 2 hodiny
Psychologie 2 hodiny
Metodika hlavního oboru 2 hodiny
II.ročník:
Hudební sociologie 2 hodiny
Hudební psychologie 2 hodiny
Volitelná přednáška či seminář (vypisované dle konkrétních zájmů posluchačů)
2 hodiny
Kurs je placený. Výše kursovného je upravena zvláštní vyhláškou.


Požadavky k přijetí a ukončení kursu

Kurs je určen především absolventům konzervatoří působících v hudebním školství. Mohou jej však navštěvovat i ti pedagogové, kteří nejsou absolventy konzervatoře, ale kteří prokážou dostatečné profesionální (hudební) dovednosti a mají pedagogickou praxi v ZUŠ. Kurs je otevřen i absolventům neučitelských univerzitních oborů (například muzikologie), kteří vyučují na ZUŠ či konzervatořích. Na závěr kursu vypracují posluchači písemnou práci, kterou hodnotí komise při závěrečných pohovorech. Frekventanti obdrží osvědčení o absolvování kursu s přehledem vykonaných zkoušek s podpisem děkana HAMU


Pedagogové HAMU zapojení do kursu:

Lektorský sbor je tvořen převážně pedagogy HAMU i externími spolupracovníky MC a je průběžně doplňován dle zájmu a profesionální orientace frekventantů o další lektory.

Lektorský sbor tvoří:

Doc. PhDr. Milan Holas, CSc. - pedagogika,psychologie, hudební psychologie
PhDr. Roman Dykast, CSc.- hudební sociologie
Mgr. Otomar Kvěch - kompoziční praktikum
Mgr. Vlastislav Matoušek, PhD. - etnomuzikologie,
Doc. Alena Vlasáková - klavírní pedagogika
Doc. Miroslav Langer - dějiny a literatura klavíru
Doc. Jindřich Pazdera - metodika hry na housle
Prof. Jiří Tomášek - dějiny a literatura smyčcových nástrojů, metodika hry na housle
Prof. Jiří Chvála - metodika sbormistrovství
Prof. Jiří Válek - metodika hry na flétnu
Prof. PhDr. Jarmila Vrchotová - Pátová, CSc.- metodika zpěvu, dějiny a literatura zpěvu
Prof. Vladimír Tichý, CSc. - metodika skladebných nauk
Prof. Jiří Hlaváč - metodika hry na klarinet
Prof. Lubomír Malý - metodika hry na violu
Prof. Milan Zelenka - metodika hry na kytaru


Home